Scenography for Winters in Brussel, on the lost hôtel of the d'Ursel family

— 2018, Belgium
Winters in Brussel 1 Michiel Bogaert

NDL De stadsresidentie van de familie d'Ursel.

Voet en De Brabandere ontwierp de scenografie die de gelaagde geschiedenis van het verdwenen hôtel D’Ursel weerspiegelt en ondersteunt.

Zomers in Hingene, winters in Brussel. Zo ziet het leven van de familie d’Ursel er eeuwenlang uit. Generatie na generatie wonen ze in het hôtel d’Ursel, hun schitterende stadsresidentie op de Brusselse Houtmarkt. Net zoals het kasteel van Hingene kent het hôtel zijn bloeiperiode in de 18de eeuw, met prachtige interieurs van Laurent-Benoît Dewez. Als gevolg van decennialange erfeniskwesties en stedenbouwkundige ontwikkelingen wordt het huis in 1960 gesloopt.

Tijdens de zomer van 2018 transformeerde het kasteel D’Ursel te Hingene tijdelijk in het hôtel D’Ursel te Brussel en werd er het fascinerende verhaal van dit uitzonderlijke monument verteld.

Met originele plannen, objecten en interieurfragmenten, minutieuze maquettes, een 3D-reconstructie, enz.

Een studie uitgevoerd door de Faculteit Architectuur van de KU Leuven (Meesterproef Structural Contingencies 2017-2018) maakte deel uit van de tentoonstelling:

ENG 'To arrive at the essence of ‘a house’, the studio took the lost Hôtel d’Ursel in Brussels as a starting point. Until its demolition in 1960, the Hotel was inhabited by the d’Ursel family as a stately residential palace. As the architect Martiny sighed when the house was documented in 1943: ‘One wonders in vain what the use is of a plan for this large house: slanted corners, false doors, numerous alcoves, all kinds of niches and incomprehensible levels, which make the work of the curious impossible’. The students worked with experimental graphic and spatial techniques to capture the architectural and material essence of this lost house.'

Het schaalmodel op de foto is van Michiel Bogaert.

  • Scenografie & tekst: Voet en De Brabandere
  • Team: Caroline Voet, Leen De Brabandere, Annelies Belemans
  • Curator: Koen de Wilde – De Vliegher
  • Grafisch ontwerp: Anneke Vanderkinderen
  • Uitvoering: Team Kasteel D'Ursel
  • Locatie: Kasteel d'Ursel, Hingene
  • Opening: mei 2018
  • Maquettes en tekeningen in de tentoonstelling: Faculteit Architectuur, KU Leuven o.l.v. Caroline Voet, Eireen Schreurs, Mechthild Stuhlmacher, workshop with Anne Dessing
  • Studenten: Chiel Patijn, Eliza de Meijer, Romy van Vooren, Alexander Deryckere, Margo Vanallemeersch, Zoë Lybeert, Alexia Deltour, Deborah Dumarey, Gaétan Plaieser, Lowie Devos, Anton Witdouck, Stephanie Vinckier, Michiel Bogaert

Winters in Brussel 3 Lowie Devos
1. Studie door Lowie Devos
Winters in Brussel 2 Anton Witdouck
1. Studie door Lowie Devos
2. Studie door Anton Witdouck
Winters in brussel student 2
'Portiek Vestibule', door Deborah Dumarey, vestibule nr. 1

"Bij de tekening ligt de nadruk op het binnen komen, trappen, deur, trappen. Waarbij ik de wand heb opengevouwd waardoor de assymmetrische dikte van de wand zichtbaar en voelbaar wordt. Maquette en tekening verschillen in graad van detaillering (bvb: schelp)."
Winters in brussel student 3
1. 'Monumentale Ruimte', door Romy Van Vooren, vestibule nr. 3

"De monumentale ruimte wordt gevormd door twee op twee vrijstaande zuilen en drie op drie halfzuilen. De ruimtelijke matrix van tien zuilen word verbonden door een cassettenplafond. De zuilen dienen als bekleding van de ruimte."
Winters in brussel student 1 1
1. 'Monumentale Ruimte', door Romy Van Vooren, vestibule nr. 3

"De monumentale ruimte wordt gevormd door twee op twee vrijstaande zuilen en drie op drie halfzuilen. De ruimtelijke matrix van tien zuilen word verbonden door een cassettenplafond. De zuilen dienen als bekleding van de ruimte."
2. 'Appertement Vert', door Zoë Lybeert, groen appartement nr. 11

"In de maquette heb ik gefocust op de wisseling van kleur van holle/volle ruimtes ifv de functie. De tekening is een representatie van de grenzen die we doorlopen vanuit een ruimte tot de volgende."